Alla inlägg under november 2008

Av bettansbalkong - 29 november 2008 19:51

..., som vanligt kan man säga. Men ändå inte för det är första advent i morgon och stjärnor och stakar ska ställas fram och hängas upp. Jag tvättade fönstren i köket och vardagsrummet idag, i omgångar. JAg var också till torget med bullar och bakverk som två mammor lämnade här igår som skulle til torget idag. JAg bakde inte den här lördagen. För min mamma och svärmor hade bakat till barnens födelsedag. Det blev över över, så jag la det i plastpåsar och prismärkte. Det var fullt av folk på torget. Vi fick inte vår vanliga plats för det var andra som redan hade norpat det stället. Men det gjorde inget, vi fick en bra plats mitt emot korvkiosken. JAg var tvungen att åka då pappan med bordet kom. Hon skule till min arbetsstad men en kompis, då den söte Danny uppträdde där. Jag skjussade dem till bussen dom gick 9:10. Sen åkte jag hem och putsade två fönster och strök gardiner och hängde upp. Sen åkte jag till en kakelaffär här i min kära hemstad. För vi behöver klinker til gillestugan, framför den öppna spisen och til badrummet på nedervåningen, det som har sagts mig ska bli klart till jul, vilket jag itne tror på. Hur som helst så blev det så stressigt och det är så svårt när min har någon med sig. Til sist fick jag hjälp av en tjej, men då han jag bara boka provisoriskt, då det var sista dagen för dem att ge 20% rabatt. Jag skulle få ringa i veckan om jag ville ändra något, och det vill jag. Jag fick inte tag på på klinker til badrummet, vilket var det viktigaste. Men nu får jag i alla fall rabatten. Det var bråttom för luciorna visade upp sig på torget vid 12:00. Jag hade lovat min gode vän att komma dit. Jag var några minuter sen men jag såg dem en stund stående på en scen. Den goda vännens dotter var finast och så gladast ut. Jag pratade en sund med både vännen och dottern sedan. Jag gjorde en kupp igår på jobbet. Tog med mig vår lokaltidning med bilder på luciorna och valsedlar. Kollegorna fick titta på alla lucior men fick bara rösta på nr 6. Alla gjorde det. En av döttrarna hade tagit med röstsedlar till sin skola igår. Därfick de också ihop några röster. ALla röstsedlar lämnade jag in i morse på en affär. Hoppas hon vinner. Efter den där torgpromenaden åkte jag hem ånyo. Tog tag i de andra fönstren. Vårt parasoll med tung fot hade hämtats till torgförsäljningen tidigare, då det var risk för regn. Pappan som har hand om borden kom förbimed dem vid två-tiden. Han kom in ett slag och fick kaffe. Medan räknade han kassan för dagen. Allt bröd såldes inte, men det är bra för då har vi till nästa lördag. 1400 ca blev det. Det var bra för det var säkert tio-tolv andra klasser som stod där idag. Det var också tappra ungdomar och föräldrar som stod där och sålde. De frös så de skakade och var blålila om fingrarna. INte för att det var kallat med det var rått och ruskigt ändå och de fick stå längre än vi behövt gjort tidigare. Det där fönstren fick jag tvätta i mörkret, får väl gjöra om det i morgon förståss. Sen hängde jag upp stjärnor och annat. Nu har vi glögg på gång i en gryta på bordet, ska bli gott och skönt att sätta sig och slappa. Barnen kom hem från sina aktitiviter. EN är hemma nu medan den andra har gått till en kompis. I morgon får jag fortsätta med att dekorera huset. God afton//E

Av bettansbalkong - 27 november 2008 00:12

..prinsesstårtan till mina prinsesser. I nästan 30 år har jag bakat prinsesstårtor. På alla kalas för fördelsedagsbarn. När sonen var liten var det mest vår kära mormor som bakade både tårtor och bullar och kakor. Iblnad har tyckt att jag velat själv, menhon har ju alltid tyckt att det varit så roligt med bakning. "Jag bakar hellre än städar", sa hon och säger hon. Numer bakar hon inte tårtan längre, utan det ska vara prinsesstårta. i år fick jag tag i blå karamellfärg, men jag tycker nog att det mest är åt det gröna hållet. silverkulor ligger strödda på. Jag har sprungit runt i arbetsstaden idag föra att köpa paket. Till de ena av dem, den andra sprang jag runt i lördags och inhandlade till. Det paketet var mycket dyrare, trots att det var på blocket. En chansning, men jag har alltid sådan tur när det gäller blocket. DEn här gången var det en.... Killen som sålde den bodde i en kommun nära vår. Kollade upp vem det var innan. Han hade gjort nåogn film, jobbat som kameraman. Seriös tyckte jag, men manvet aldrig. Nu är jagmer än trött, ska få jobba hemma i morgon. Det blir bra för jag behöver som vanligt städa innan kvällen då gästerna anländer. Alla paketen ligger på köksbordet. Tjejerna har beställt sång till kl 6:15. De har engelskaskrivning i morgon, och det var tydligen mycket viktigt, för det är avgörnade för betyget. De ska hinna plugga lite också på morgonen. Jag går och lägger mig. God natt//E

Av bettansbalkong - 25 november 2008 23:07

...behöver vara lite kulturella så här på nattkröken.

Här är en låttext som Lisa Ekdahl har skrivit, den vill jag dela av mig av. Är det så här att vara dryga femtio. Har man lärt sig något?


Med kroppen mot jorden Med kroppen mot jorden och blicken i det eviga blå
Är jag bortom tankarna och orden, där finns inget jag måste förstå
Utom att kroppen är tung mot vår mark
Att himlen är blå och jag är lycklig och stark
Med kroppen mot jorden finns det inget jag måste förstå

Jag trodde sanningen kanske fanns i en bok
Jag hade fel så jag sökte runt hela jordens klot
Jag irra kring efter färdiga svar
Jag gjorde allt men det här är det enda svar jag har, att

Med kroppen mot jorden och blicken i det eviga blå
Är jag bortom tankarna och orden, där finns inget jag måste förstå
Utom att kroppen är tung mot vår mark
Att himlen är blå och jag är lycklig och stark
Med kroppen mot jorden finns det inget jag måste förstå

Jag trodde lyckan nås genom vånda och slit
Jag offra svett och tårar för att finna vägen hit
Jag irra kring efter färdiga svar
Jag gjorde allt men det här är det enda svar jag har, att

Med kroppen mot jorden och blicken i det eviga blå
Är jag bortom tankarna och orden, där finns inget jag måste förstå
Utom att kroppen är tung mot vår mark
Att himlen är blå och jag är lycklig och stark
Med kroppen mot jorden finns det inget jag måste förstå
Nej där finns inget jag måste förstå
Där finns inget jag måste förstå

Av bettansbalkong - 25 november 2008 22:30

...som jag itne skrivit något alls här på bloggen. Jag har haft en del att stå i. Igår var ett mycket dåligt väder här i trakterna. Inte i hemstaen men i arbetsstaden. Det blåste väldigt mycket igrå morse. Men det var bara att trava iväg till bussen. JAg tog 7:18 snabben. När vi började komma några mil innan arbetsstaden, så fick vi se ett gräsligt snöoväder med blåst och en uppsjö av plogbilar. De var åtminstoen 3 dm snö och det kom mer och det blåste. När vi gick av bussen fick veta att alla bussar från hemstaden var inställda. Vi hörde om snökaoset på radio och flera kollegor kom inte till jobbet denna dag, vissa hade snöat in medan de för andra var inställda bussar. Snön fortsatte hela dagen. Maken ringde, hemma snöade det inte alls. Konstigt tänkte jag så långt är det inte mella städerna. Snövallarna som plogades kontinuerligt var en halvmeter höga. Snöhögarna som plogats upp var väl tre meter höga. Jag tänkte att jag måste åka hem, för snön fortsatte att vräka ner. Så jag gick vid halv tre. Bussen kom som den skulle och vi kom hem något försenat. Några mil innan hemstaden var det like lite snö som på morgonen. Ett mysterium tyckte jag. I morse lyssnade jag på radio ifall de till äventyra fortfarande var dåligt väglag, för att kunna stannahemma redan från början. Men det var inte fel längre på transporterna mellan städerna. Så det var bara att stolpa iväg. Bussen gick som den skulle, snön låg kvar och det var rejäla drivor i arbetstaden. Ikväll har vi varit hos min brors barn som fyller 8 år idag. Hade hört med min brors sambo vad han önskade sig. Handlade det på lunchen idag. Det var roligt att träffa dem igen, nu ses vi inte förrän på torsdag, då mina döttrar fyller 15. Till min mamma åkte maken och svärmor och makens yngsta dotter i första giftet. Henne hade jag ringt till under dagen och grattat på sin 82:a födelsedag. Vi träffas på torsdag. Nu är vi hemma allihop. Min mamma ringde när vi just kommit från kalaset och var utom sig av ilska, hon hade glömt att skicka med en bit av hennes smörgåstårta som hon bjudit på sitt kalas. Men det gjorde inget alls, jag för min del äter ju inte kolhydrater av den sorten som finns i hennes goda smörgåstårta. Döttrarna var inte heller så sugna efter tårta och annat gott hos sin kusin. Jag försökte verkligen bedyra att vi kunde hämta den imorgon, sa förståss inget om min kolhydratfattiga kost. Idag har jag ätit två hårda i morse, ja det är faktist det enda, nu när jag tänker efter. I morgon är det vägning. Har väl inte gått ner nåogt som vanligt.

Hela laget är f ö i Berlin nu. Gick i mål idag 10:07, på plats 934 av alla lag i Sverige som tälvlar genom Tappa.se. På 14:de plats på jobbet av 25 lag. Det ska vi vara väldigt nöjda med och det bästa är att vi slog laget, The Leaders. De är inte framme än på ett par dagar. God natt/E

Av bettansbalkong - 22 november 2008 22:43

...kväll. Det går för fort de här helgerna. I morgon ska vi se min brors dotter spela handboll, direkt efter spelae våra döttrar match. Deras fröken har sagt att hon ev ska se matchen. De skulle vara kul tycker döttrarna. Det blir en heldag som vanligt i handbollens anda. Få se om jag få tid att planera lite till födelsedagarna som kommer i veckan. Tisdag min mamma och min brors son och torsdag döttrarnas femtonårsdag. JAg vet att jag tänkte när tvillingarna var små, hur gamal jag skulle vara när de blev 15 år. Nu är det dags för dem att fylla, och året efter fyller jag femtio. Men nu är det innan femtio, och jag ser itne fram emot den där födelsedagen. Det känns så främmande att fylla femtio, det är inte jag bara. MEn folk har ju fyllt femtio år förut och det brukar gå bra. JAg var 34  när döttrarna kom. trodde itne att det skulle gå så fort till 50. IDag har vi sålt bröd på torget för rekordsumman 2100 kr. JAg var upp dit med mina 80 bullar. Det hade jag inet behövt då det som skulle baka verkligen hade ett dignande bord med bakverk. Trodde knappt att de skulle få allt sålt. Med på ett par timmar var slut. Maken och jag var på stan ett tag, kollade lite presenter, gick till min svärmor och fikade. Det slank ned en nybakad korintkaka. Förbaskat också, det är ju fullt av kolhydrater. På hemvägen gick vi in på biblioteket och satte och läste härliga veckotidningar. Jag läste den underbara tidningen M. Amelia Adamo ger ut denna som månadstidning för 50+ :are. Den är så bra. JAg gillar den där Adamo. Känner liksom igen mig i henne. När vi kom hem var jag hungrig. Det är så svårt att hitta på nåogt att äta med den här dieten. Man får äta fett men inte socker och kolhydrater. JAg åt några skinskivor och en röra med majonäs. Usch, jag ville ha potatis eller pasta. Senare sen gjorde vi falukorv och pepparrotssås. Tjejerna kom hem de hade sovit borta, så det var roligt när de kom hem. Pratade med min gode vän. Vi spånade om vårt företag, som vi eventuellt kommer att starta upp. Få se hur det blir. Senare såg maken och jag på Mamma Mia, en dotter var hemma under kvällen, en var hos en kompis. Nu är alla hemma, maken har lagt sig. Dottern som var ute har lagt sig den andra sitter och läser igenom ett gammalt nationellt prov i Engelska. Nu ska jag läsa några tidingar som jag fått av svärmor. God natt//E

Av bettansbalkong - 21 november 2008 19:59

...är av guds försorg. Så att vi orkar, så att vi mäktar med allt runt omkring. Ja, man blir så glad bara av att veta att det ärfredag tycker jag. Jag har gått nästan 10000 steg idag och jag förstår itne alls varför. Åkte ända fram till slutstationen i min arbetsstad, därifrån är det bara 7 minuters promenad, gick lite på lunchen, köpte an sak till min dotter i norr som hon kan behöva, som vi ska skicka på söndag tillsammans med veckans lokala dagstidnignar, som vi har gjort sedan hon for iväg. Därefter gick jag bara till bussen inte gick jag från busstationen och hem heller, utan maken hämtade mig på stationen. JAg handlade visserligen sedan och det ger mer steg än man tror. Är det inte svårare än så här att gå 10000 steg, som anses bra för hälsan, så kan jag forttsäta att gå. Mina döttrar ska sova borta hos en god vän ikväll. Vad beträfar kolhydraterna så har jag ätit två hårda mackor på lunchen til äggen, i övrigt så har det gått bra. Till middag åt barnen och maken kebab medan jag åt rostbiff, sallad och någon slags röra med majonäs. Det går bra men jag mår nästan illa av majonäsen, med det får man äta. Få se hur det går, nu dricker jag vin och äter härliga små bitar av permasanost. Det får man göra enligt denna modell. Många dieter har jag ätit. Den här verkar sämst, men ajg har gått ner 1 kg sedan vägningen i onsdags.

Allvarliga saker har också hänt. En gammal god vän till mig hade tidigare ett förhållande, de fick en dotter tillsammans. De är skilda sedan många år, dottern är lika gammal som min son, dryga 30. Hennes mamma, min väns fd hustru, dog för några veckor sedan. JAg kände hene väl tidigare, då vi umgicks mycket under några år när vår barn var små, min som och hennes, deras dotter var ett par år. hon var lika gammal som jag, född -59. Hon lärde mig att dricka kaffe. Vi satt hos dem och rökte och drack kaffe. Hon dog av lungcancer. Det kunde lika gärna varit jag. Jag rökte tidigare i många år men slutade när jag väntade mina yngsta döttrar. Jag tycket att det är hemskt och jag har tänkt mycket på henne. Vi har inte setts på säkert 20 år, men det berörde mig djupt. Nu Idol, god afton//E

Av bettansbalkong - 20 november 2008 21:18

...till på lördag. Det verkar vara efterfrågan på lussebullar. Kanske ska man baka det denna gång. Min förhoppning är det att baka ska jag säga. Om jag orkar och itne ligger sjuk. Men det ska nog gå. Det verkar som om det är nåogt byte av de som ska stå på torget. HAr vi otur så kanske det bara blir tre som bakar och säljer. Min dotter är handbollsträning i nordliga delen av vårt landskap. Maken ska hämta om en stund, när hon ringer. Det är väl inget vidare väglag. Hoppas det går bra. Jag kör nästan alsrig längre sträckor på vintrarna. Jag fck se aldeles för mycket händelser och var med om alldeles för mycket efter vägarna, när jag jobbade i hemtjänstens kvällspatrull, för att våga köra i onödan på vintrarna. Bäst att gå. Laget har för övrigt bara två mil kvar. Om alla kämpar på och skirver in i datorn så är vi framme i Berlin i morgon allihop. Nu ser jag fram emot att titta på Debatt. Dottern i norr blev fö godkänd på förra kursen. God natt//E

Av bettansbalkong - 19 november 2008 22:31

...och snart är det julmånad. Barnen har itne hållt på med handboll alls idag, eller nåogn annan idrott. De har pluggat, första världkriget. Jag har gratulerat min dotter i norr, som har namnsdag idag. Mindotter, hon som spelar piano, har övat in Jonas Gardels fina "Aldrig ska jag sluta älska dig" eller något sådant. Vi ringe upp dottern i norr och spelade upp denna sång. Det var roligt, för hon har tyckt mycket om den. Nu ska vi snart sova, tjejerna skrattar däruppe, det känns ju bra som omväxling har de lite glädje av varandra. Jag läser en blogg som heter Livet efter, googla in den, hon som skriver har fått en sjukdom som håller på att göra henne blind. Hon beskriver detta på det mest gripande sättet man kan tänka sig.

Idag har elektrikern varit här, nu är det snart ljus i vår gillestuga. Snart hoppas jag också på rormokaren, så vi får värme. Då kan man börja tänka på inredingen, hur det nu ska se ut. JAg har så svårt att föreställa mig innna det blir färdigt. Jag vet i alla fall att vi ska en sådan där lampa bakom tyg, som Ernst har gjort vid nåogt tillfälle, vi ska ha tv och soffa el dyl. Så barnen kan vara där. Nu ska jag gå och lägga mig, läsa tidningar, som jag fått av min mamma. Det är så härligt att ha veckotidnignar att koppla av med. Det är så mycket forskningsrapporter och utredningar annars. Mitt huvud behöver lite enkelhet och glamour. Nedan kan man se hur barnen har positionerat  sig för match. God natt//E

Presentation


Utposten från balkongen symboliserar mina ytterst små språng eller flykter i mina livsrum och allt det andra i dem som lett mig ändå hit.....

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards