Alla inlägg under december 2008

Av bettansbalkong - 29 december 2008 12:38

...skriva på ett tag. Det har varit en del, bekymmer t ex. Jag kan inte redogöra för det här, men det har skapats en sorg i mitt hjärta. Känner för den där Lisa Ekdahls-texten igen:....

"....Om jag slagits mot dom egna
Som om ej fienden var nog
Om jag ropat ut i mörkret
Gud vad vill du vi ska tro..."

Av bettansbalkong - 27 december 2008 01:07

...och jag har inga krafter kvar. Känner mig så trött och har liksom ont i hjärtat. Jag behöver sömn, motion och bra mat, jag behöver ett ställe där det är lugnt och tyst. Jag längtar nästan till jobbet. Men det blir nog bättre, et har varit så hektiska dagar, före jul med julklappsköp, men planering, med förberedelser och städ och pyssel. På julafton och juldagen och idag har det varit allt möjligt. Nu känns det som om det blir lite lugnare. Jag orkar inte skriva om julen. Det skulle ajg behöva, för det har itne varit så stressigt som jag här föraöker göra gällande, hela tiden. Det har inneburit mycket glädje också. Känsla av lycka har också hela tiden funnits. Att jag är lyckilg för att ha alla som jag älskar omkring mig. JAg måste bara känna av lugnet lite mer. JAg har läst om en som fick hjärtinfark just under eller efter en sån här helg när kraven blir för höga och förväntingarna stora, och känslan av att vara oumbärlig. Det är farligt. JAg måste varva ned och jag måste sova. God natt//E

Av bettansbalkong - 21 december 2008 16:52

...det går inge vidare. Jag har fuskat och ätit kolhydrater. Började i torsdags, då kvinnan som jag är kontaktperson till, var här på lite julklappsbyte och gröt och skinksmörgås. Jag åt både gröt och vanlig vörtlimpa. Mådde illa. Dagen därpå alltså i fredags så hade vi jullunch på jobbet. Då delar vi upp och tar med de vi sak mumsa i oss. I år handlade avdelningen, bjöd. Men en gjorde i ordning skinak och en kokade gröt. Sen dukade vi julfint i konferensrummet och åt hade det trevligt, chefens dotter kom som tomte, vi fick alla varsitt litet paket, jag en sittsyna som det reserverad på. Jättebra grej. Men hur som hellst så var det bara en kollegas  hembakta bröd, (hon som varit med på debatt, Janne Jossefssons)det var Arlas hurtbulle. Det har jag ätit förut, makens dotter som är kostekonom, har gjort den. Det var det enda nyttiga som fanns på detta bort. Men jag hoppade över gröten men åt sedan en  bit tårta, så det var ju inget bra förståss. Sen har det där bara fortsatt, jag har åtit flera skivor bröd av vanligt vetemjöl. Igår åt jag t ex spagetti, eller Pasta Carbonara.

men idag har faktiskt bakat den där Arlas hurtbulle. Enkelt och alla gilla den, känner mig nyttigare och gladare. Inte bara psykiskt utan på allvar, rent fysiologiskt, känner jag att det här med kolhydratfattig kost är min melodi. Här nedan två som har ätit alldeles för mycket redan nu av julmaten. God afton//E

Av bettansbalkong - 17 december 2008 20:56

..är det nu. Jag springer omkring på luncherna och köper julklappar. Det är så rörigt i min arbetstad, folk är som tokiga och uträttar samma ärenden som jag på sina luncher. Idag köpte jag två böcker till mina svärsöner eller makens svärsöner. Vill ge dem nåogt som bara är till dom. Tjejerna får ju paket som också blir som till dom. Men en enkel bok. En med humor och en med allvar. Nu har jag spelat alfapet med dottern i norr genom nätet. Jag har inte städat och jag har inte slagit in paket till i morgon, då den som jag är kontatkperson kommer hit på lite julfika. Jag ska göra allt det där nu. HAr fortfarande inte städat min dotters rum, hon från norr. Jag tar tag i det precis nu. God kväll//E

Av bettansbalkong - 15 december 2008 22:03

...och nyttigt för en femtioårig gammal överviktig kropp. JAg har varit på yoga. Det var en bekant till mig, som det var länge sen jag träffade. Vi stötte på varandra på torget i lördags, under försäljningen. Hon är så rar på alla vis och alltid har nåognting nyttigt på gång. Vi pratade en lång stund, hon undrade om jag ville följa med på yoga som idag. Nja, sa jag som vanligt när hon har nåogt på g¨ång. JAg är för tjock, jag vill inte visa min lekamen för folk, jag är för trött tänkte jag bara men sa friskt att ok det kan ju vara roligt att pröva. JAG berättade att jag provat en gång på jobbet. Men sa inte att det verkade inte vara nåogt för mig. vi bestämde att hon skulle boka in mig på en provomgång, som var gratis dessutom(i vanliga fall 90 kr per gång, om man inte har kort), honskulle ringa mig i kvaäll innan så vi kunde träffas. MEllan 20 och 21 skulle det gå av stapeln. Jag har ojat mig hela dagen för det här. Hur som helst så kunde jag inte avboka. Kunde bara inte hur gärna jag än ville. Hon har fyllt 50 år som jag missade trots att jag var bjuden, hon har försökt få med mig på ja, vad heter nu, det som kyrkan har, retreat tror jag det var. Då anmälde jag mig sjuk i sista stund. Nej det fanns liksom inte alternativ till att boka av hennes idoga kamp att få mig i rörelse och i andlig balans. Hon ringde, jag gnällde att jag var för tjock men vi bestömde att att vi skulle träffas utanför henne. JAg tog på mig ett par gympabyxor och en tröja. Jag kom lite tidigare och det var bra för jag träffade hennes konstnärlige man, han höll på att tillverka silversmycken nu. Jättefina köpte förståss både örhängen och halband. Men sen bar det iväg till lokalen, ett träningscenter i vår stad på hemmaplan. Vi smög oss in de hade redan börjat. Det var uppvärmning. Sen var det bara att hänga med. Det var vanliga msk där, en del äldre än jag och nästan lika tjocka. Hon som höll i det hela, var inte så där trådmal och vig som henne vi hade i arbetsstaden vid mitt första yogapass. Hon hjälpte mig med den stående hunden, så det blev någotsånär liknande som de skulle se ut. JAg blev varm och det var svårt att hitta rätt rörelser. Först tänkte jag att detta är sista gången yoga förmin del. Men efter ett tag så gick det lättare och det tog emot och det spände och drog i muskler, nacke och rygg, lår och annat. Det var en behaglig skum beslysning. Efter en så där 45 min, så var det avslappning. Det var så skönt, jag kände i min stela kropp, att det var nog bra. Jag kände att är någon slags gruppgymnastik så är det yoga som jag ska hålla på med. Det kan bli bättre med rörligheten och kände i ryggen att den blivit utdragen på ett behagligt sätt. JAg är så glad att hon tog med mig och att jag vågade. Hon tyckte att det vara så roligt att jag var med. Efteråt sa jag att ville gå med igen. Få se efter jul. Det kostar ju att ligga på topp. Få se hur kassan ser ut då. Men det var verkligen något jag skulle göra regelbundet. Kanske något sådant här som en femtioåring kan mjuka upp sig med och känna en slags inre frid på samma gång. Nu är det grönt te som gäller med ginko biloba i. Jag känner mig genast mycket nyttigare både till kropp och själ. God natt//E

Av bettansbalkong - 14 december 2008 16:16

...och jag har inte gjort det jag skulle göra, städat dotterns i norr rum.  Hittar itne hennes blåa adventstjärna heller. Jag har letat överallt . Men jag har satt upp en ljusslinga vid hennes spegel. Det vara den slingan som vi hade i vasen i fönstret med enris i. I det fönstret brukar en av katterna ligga och sova. En dag så hade den krukan ramlat ner och gått sönder. Ljusslingan passar beättre över spegeln i dotterns rum. Igår var vi på lucia i staden kyrka, för att se en skymt av mon kompis dotter, som inte blev lucia men en väldigt fin tärna. Det var så mycket folk i kyrkan och jag kom sent. Det var en 15-20 personer med mig som inte fick komma in. JAg gick runt på stan en stund, sen gick jag tillbaka lagom för att se den sk luciakröningen. Vi träffade där de stolta föräldrarna. På kvälen ¨kom det några trevliga bekanta. Det  var så roligt. Träffade både makens kusin med särbo, svärmor samt ett par glada kamrater. Vi drack glögg och kaffe och en god saffranskaka som jag köpte på torget. Föresten så blev det inte rekord på torget på vår försäljning. Men 1600 fick vi ihop så man får vara nöjd. Nu är det äntligen slut på den där bakningen. I morgon ska dottern i norr på en undersökning på det stora norrlandssjukhuset. JAg tänkter på henne varenda minut. På lördag kommer hon hem. JAg längtar. Vi ska bla  göra julgodis.  Den nya veckan stundar, få se vad det kan innebära. I den ramsan ligger det mycket, mycket allvar i........//E

Av bettansbalkong - 11 december 2008 22:30

...för den här gången. Det var så vackert, så stämningsfullt. Det var så roligt att se alla. Lucian, tomtarna, stjärngossarna, tärnorna och inte minst pepparkaksgummorna. Många av deras kompisar från andra skolor vara där. Mormor var där, sonen hämtade henne. Hon ville inte först men kom ändå. farmor, maken och jag satt där och njöt av sången och musiken. Rektorn höll ett anförande. Efter tillställnignen åkte vi till mormor och fikade. vi fick med oss hem det hon bakat till torget på lördag. jag har inte börjat än. Ska ta det i morogn kväll och lördag morgon. Det var en trevlig kväll. jag saknade min dotter i norr, har skickat lite bilder till henne. I morgon ska jag väcka tjejerna vid 4:15 är det bestämt. De ska vara på skolan vid halv sex redan för att lussa för alla klasser på skolna, tre gånger ska de uppträda. Men det blir roligt för dem. Jag ska skjutsa dem sedan ska jag ta bilen till jobbet, om det inte är halt förståss. Då blir det buss. Men om det är som idag så ska jag köpa julklappar b la till dottern i norr och hennes kille, samt en av makens döttrar i första giftet. God natt//E

Presentation


Utposten från balkongen symboliserar mina ytterst små språng eller flykter i mina livsrum och allt det andra i dem som lett mig ändå hit.....

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards