Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Jag trodde jag skulle skriva....

Av bettansbalkong - 27 januari 2012 21:43

   ...en handbok om tvillingar. Aldrig blir jag klok på fenomenet tvillingar. I 18 år har jag mött  dubblet så mycket kärlek, dubblet så mycket skratt, dubblet så mycket lycka men också dubblet så mycket oro, dubblet så mycket ilska, dubblet så mycket tårar. Jag som har tvillingar kan ju sådant kan man tycka. Och visst har jag lärt mig, under alla år och perioder i livet som varit så knepiga och som jag inte förstod eller hade svaren på. De första stegen, treåringarna, lekarna, fördelsedagarna, proven i skolan, kompisarna, tonåren, förälskelserna och mycket mycket mera. Men varje gång som jag stod där utan ord och handling, vad skulle man göra, hur skulle man hantera deras känslor, avundsjukan och missmodet, det ständigt dåliga samvetet för varandra. Jag trodde jag kunde skriva en handbok om tvillingar. Men de ständigt nya händelserna och de nya upptäckternager maktlöshet, när inget är som det brukligt ska vara. Det jag möter hos mig själv, hos dem, hos familjen, hos vännerna - mina och deras, det obegripliga och ogreppbara. Det är tvillingarna, fenomenet tvillingar som ger handlingsförlamningen, rent av paniken. Det psykologiskt obesvarade.



Senast igår: En klarade uppkörningen, en klarade det inte. Båda var förtvivlade, ledsna, grät. Det dåliga samvetet för varandra. Glädjen som skulle vara så självklar och sorgen som skulle vara så självklar. Det blev ingenting. De kunde inte glädjas, vare sig tillsammans eller en av dem, de kunde gråta, men inte för att uppkörningen misslyckades, utan för det dåliga samvetet och utanförskapet, och främst för att känslan inte går att förklara eller förstå. Jag kunde inte trösta som jag brukar, jag kunde inte glädja som jag brukar. Jag hade ingen förklaring, jag var tom.  God afton//E

 
 
swaxu

swaxu

28 januari 2012 12:51

in och checka min underhållande blogg, du lär inte ångra dig! :D uppdaterar flera gånger om dagen och gör allt för att underhålla ALLA mina hundratals läsare. följa varandra via bloglovin? http://swaxu.bloggplatsen.se

PS. Läs även detta inlägget för att få en massa saker såsom presentkort värde 1000 kronor samt biobiljetter och annat - http://swaxu.bloggplatsen.se/2012/01/27/7188121-gratisboxse/

http://swaxu.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Camilla

31 januari 2012 07:53

Det finns nog ingen enkel lösning för en sån här situation. Stötta den som inte nått hela vägen och glädjas med den som nått målet, hur? Det finns nog ingen handbok att ta till, men du är en väldigt god lyssnare och det kommer man långt med. Lyssna på deras olika upplevelser. Att få lätta sitt hjärta för någon som verkligen lyssnar och bryr sig om är som balsam för själen.
Stor kram

bettansbalkong

20 februari 2012 17:56

Tack camilla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bettansbalkong - 1 december 2023 18:48

Tvillingar har fyllt 30 år. I morgon blir det fest i Uppsala för dem. Lite roligt mitt i allt jobbigt som har varit en tid för min lilla mamma. Hon har haft lunginflammation. Jag har varit hos henne tre gånger om dagen, för olika hjälpinsatser. Hemtj...

Av bettansbalkong - 4 september 2023 19:07


.....är det i afton. Maken och jag sitter ute och spelar Yatzy, detta omgång 119 i sommar. Roligt och spännade. ...

Av bettansbalkong - 8 juni 2023 17:21


.. har lämnat oss i oändlig sorg och saknad. Den 30 maj somnade hon in. Min svärmor som också var min gode vän. Vem ska jag nu fråga om jag undrar över något som har med kvalitet att göra, förmål, möbler, glas och allt annat. Vem ska nu koka sylt ti...

Av bettansbalkong - 3 maj 2023 13:56

Farmor, min svärmor mår inte bra. Vi delar upp nätterna här. Det gäller för oss att vara modiga å ha tålamod å tänka kärleksfullt trots att vi vill helst daska till el tänka argt att jag vill åka hem, jag vill sova, jag vill ha det som vanligt......

Av bettansbalkong - 9 januari 2023 22:51


..ser jag. Om ej inget är skrivet på länge så har mycket hänt ändå. Det blev höst och regn och rusk. Det blev vinter och kortare och mörkare dagar. Det lackade mot jul och det blev jul, det blev ett nytt år och det blev januari och några dagar in i d...

Presentation


Utposten från balkongen symboliserar mina ytterst små språng eller flykter i mina livsrum och allt det andra i dem som lett mig ändå hit.....

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards