Alla inlägg under augusti 2008

Av bettansbalkong - 13 augusti 2008 21:49

...på jobbet. Ja, jag åkte faktiskt till jobbet fast jag borde nog ha varit hemma med tanke på att jag kände mig så dålig dagen innan. Men jag tog en alvedon och Tranbärsbrus. Kände inte av uvi:n så mycket. Så jag gick till bussen, åkte senare än vanligt. Jag tog dessutom den där 25 minuterspromenaden. Jag gick inte så fort som jag brukar för inte var jag helt ok. Kände mig febrig och folk gick förbi mig hela tiden. JAg som innan semester vägrade att släppa förbi folk. Och om de gick om så tog jag häng och gick hack i häl. De ska baske mig inte gå om bara och tänka "den där männsikan e så tjock så henne måste jag gå om". Det var ett roligt nöje tyckte jag. Vi svenskar brukar ju bli oroliga till sinnes när vi har folk för nära oss. Så de brukade alltid gå över gatan eler ta en annan väg när jag hade häng. Men idag var det sämre med hänget, de fick gå om.

På jobbet var jag flitig, tog tag i rapport som inte blivit gjord. JAg fick nytt skrivbord också, ett sådant där som man kan höja upp. Tog en tidigare buss hem, för sonen och jag skulle åka till Ikea och köpa garderobsdelar. nu är det dags att hoppa isäng. Har ännu bara lite känningar av uvi:n. Sköterska har inte ringt som hon sa, få om det blir i morgon. Gonatt//E

Av bettansbalkong - 12 augusti 2008 16:36

...brukar ha fästingar, han får absolut inte ligga i sängen, men...ja vad gör man åt en katt

Av bettansbalkong - 12 augusti 2008 16:14

...husläkarmottagningen ånyo. Där träffade jag undersköterskan som tog hand om urinprovet, hon tog ett blodprov, frågade en massa och pratade med sjuksköerskan, kom tillbaka och undrade hur jag mådde. De ville skicka provet till labb i den större staden för att kunna få svar på vilken slags bakterie jag har. Den förra medicinen kanske inte tog bort just denna sort. Jag tyckte att det var ok, för jag mår inte så dåligt nu som jag gjorde förra gången. Om jag blev säme med feber och frossa så skulle jag kontakta akuten. JAg tycker det var ett bra besök. Undersköterskor är underskattade, de kan så mycket och har så stor erfarenhet att det blir mer effektivt om de kan agera utifrån sånt de kan och känner till, istället för att läkaren alltid ska kontaktas. Hon skyndade sig att sända iväg provet med den dagliga 14-turen till de större sjukhuset. I morgon skulle man kunna få preliminert svar och därefter ska doktorn sätta in medicin. Jag stegade iväg upp til Lifebutiken i vår stad. Där botaniserade jag bladn burkar och flaskor, för att hitta medel både mot uvi och minskad östrogenproduktion. Jag fick bra hjälp, men kunde inte bestämma mig för vilket medel jag skulle köpa för ev minskade hormoner. JAg köpte i alla fall Basika, ett preparat med miniraler och sådant man inte får i sig i maten nu för tiden och Tranbärsbrus. Brustabletter med högre halt av tranbär än jouse från affärn. Gick även in i det trevliga bageriet bredvid och köpte Danskt rågbröd. Gick sedan hem och la mig och läste Aftonbladet. Lax till middag. Hoppas jag kan åka till jobbet i morgon//E

Av bettansbalkong - 12 augusti 2008 10:43

..., jag har antagligen fått tillbaka uvi:n, ja, jag nästan hoppas det, så det inte är något annat, allvarligare. Mådde illa igår kväll, trodde att det var fel på den där köttfärsen för halva priset. Men ingen annan mådde dåligt. Vaknade sedan vid halv fem och tänkte raskt att jag skulle ta 5:40 bussen så jag kunde ta 45 minuterspromenaden inna jobbet.På toan märkte jag att det var på gång med uvi-känslan. Det blev bara värre. Ont som sjutton och värre blev det vart efter. Jag kan inte sitta på en buss i det här tilståndet tänkte jag. Jag la mig på soffan. Drack vatten och vatten igen, hade bara lite citron kvar som jag hade i. Säkert 3 liter har jag druckit. Ringde jobbet och signalerade min frånvaro och därefter Husläkaren. Slutade med pecinllin i fredags sa jag, undrade om det var canser i urinblåsan. Sköterksan sa att jag då borde ha blod i urinen. JAg uppmandes att ta med urinprov som varit minst 4 timmar i blåsan och komma dit med detta klockan ett. Få se vad de säger. Jag som tänkt men inte skaffat C-vitamin. Om det nu är uvi igen så ska jag bums införskaffa det. Sköterkan sa att det kunde vara något med klimakteriet. Slemhinnor blir sköra i urinrör av mindre österogen, kan förorsaka uvi. Det kan ha med min ålder att göra alltså. Just nu sitter och söker på datorn efter alternativ till österogen, för det tänker jag ICKE äta. Få vad som sker under dagen//E

Av bettansbalkong - 11 augusti 2008 18:05

..blev det till slut. En av katterna väckte mig kl 4:00. Det var i tidigaste laget, men jag kunde inte somna upp. Klockan skulle ringa kl 5:30, men jag stängde av den och gick ner. Tog en macka och satte på lite kaffe. Hämtade tidningen och satte mig vid köksbordet och njöt faktiskt av tystnaden som fanns där omkring. Läste och och drack kaffe, tog en snus och läste tidtabellen. Bussen gick 5:58. Det regnade och verkade alldeles för kallt, jag böt om ett par gånger. Det skulle ju bli bättre väder på dagen. Sen blev det cykel till bussen och som tur var stod en bekant där som också pendlar och som inte haft semester på hela sommaren. Vi satt bredvid varann och snackade om allt möjligt trevligt. Jag gick inte 45 minuters-promenaden, men den korta på 25. Bäst att införa promenaderna så fort som möjligt. På jobbet blev de ett hälsande på de flesta, många var som jag åter idag. Kollade mailen, läste den blivande rapporten mm för att sättamig in i. Det var långt till lunchen. Men när det så var dax, gick jag ut på stan. Kom på mig själv att jag saknat den här stora staden, det finns så mycket folk i rörelse och så många affärer. Äntligen blev det så dax att åka hem. Maken hade gjort en underbar köttfärssås. Jag blev sittande med katterna och åt kakor, som mamma bakat till min födelsedag. Det var inte bra, åtminstonde 8 points. God middag//E

Av bettansbalkong - 10 augusti 2008 21:02

...min 49:e födelsedag. I morse kom maken och barnen med kaffe på sängen, de sjöng allihop, utom maken. Av mina tre döttrar fick en middag på suchi resturangen i vår stad, ett fint set med skålar om tre och en träbricka för div. små rätter och plockmat av den äldsta med kille, jag fick en fin ljuslykta av glas med plats för flera värmeljus, en bok och lotter av mina minsta. det kändes trots allt bra att vara så uppvaktad. Sedan blev det fart, jag hade inte städat ett dugg, eftersom det har målas mm under den sk semstern, så har städnignen blivit eftersatt. Tvättkorgen var full, jag gick ned i "gruvan", som jag numer kallar tvättstugan. Det tar alltid en timme med klädvården, sen sorternade jag ytterligare största dotterns tvätt på rummet. Jag vet att jaginte ska göra detta och framförallt inte på min födelsedag. Men jag kan inte vara på jobbet och itne veta vad som är rent och itne, nu när hon ska flytta alldeles snart. Sedan städnignen av nedervåningen. Det tar i allmänhet 7 timmar att städa det här huset från 1936, men idag gällde fuskstädning och toaskurning. Efter detta var kl 13:00 och ingen tårta var gjord. Ut i hallonlandet medan maken dammsög undervåningen. Sedan vispning av grädden och de köpta bottnarna lades ihop med hallon emellan. Puh, jag la mig i hammocken och slumrade.  Kaffet sattes på, kakfaten dukades och makens fina ärvda finporslin sattes fram. Gästerna som väntade skulle anlända vid 14-tiden.Gudske lov kom de inte förrän närmare 16. Först kom min mama, makens dotter med sambo. Kaffe och skratt och fin parfym och av mamma ett presentkort på Coop-Bygg. Bra jag ska göra en skjutdörr utanför toan uppe. Sedan kom lillebror med barn, två av mina närmsta vänner, helt otippat.  Sonen, svägerskan och makens bästa kusin med man kom också. Det var trevligt.


Igår var tillställnignen som makens köpt i present helt underbar. Eva Dahlgen dominerade och vilket kraft i sången och musiken. Jöback var väl så där. Han har en fantastisk röst. Våra goda vänner var med på tillställningen. När vi var på väg dit började de två att stämma upp i gratulationssång, också det oväntat, vilken överraskning. DE gav mig ett paket med en reflexväst, som jag ska ha på mig när jag motionerar under hösten, det var omtänksamt, de är rädda om mig.

Imorgon väntar nya utmaningar, första dagen på jobbet efter denna sköna semester. Gonatt//E

Av bettansbalkong - 9 augusti 2008 08:09

...hur man svarar de som kommenterat min blogg? Är det någon som vet detta. JAg får kommentarer som publicerad, då vil jag svara, men hur går det till och vad är det som händer, sänds min kommentar till den som svarar eller hur går detta till?


Idag har jag egentligen precis vaknat, det är bara en dag kvar som jag kan ha sovmorgon. JAg ville sova men jag får så ont i ryggen när jag ligger för mycket, så det vara bara att gå upp. Idag ska maken och jag rensa i garedroberna som sonen ska bygga om. JAg vet att det blir svårt för mig att rensa. Där ligger t ex leksaker som barnen gillat och flera gosedjur som de inte vill slänga eller göra sig av med. De vill spara och det har de väl fått av mig. Jag börjar tänka så mycket av gamla sparade saker och vill inte göra mig av med dessa. Men varför ska man spara, man gör ju inget med dem i alla fall. Jag ska ha disskussioner med döttrarna om hur vi ska göra. Under dagen ska jag köpa ett busskort, usch, nu är det bara att börja pendla igen. Jag sitter ca två timmar per dag på en buss. JAg funderar rdan nu hur jag ska lägga upp resandet. Innan semestern åkte jag alltid med sex-bussen och hem vid 16:25. Det var ju bra på eftermiddagen, då var jag hemma strax efter fem. Men det var snabbussen. Nu vet jag att de ska lägga om turerna. Få se hur det blir. Jag skulle inte vilja åka så tidigt på morgonen. Men då kommer jag ju aldrig hem. Vad är bäst? Jag vet aldrig när det är som bäst. Jag tror att jag ska åka vid 7:30 till en början, måste vänja mig att gå upp. 5:00 känns så oöverkomligt just nu. Jag börjar med att sova till 6:30. Något som jag längtar efter så är det att sitta och slöläsa Metro. Det är så bra tidning på morgonen. Som text.tv fast lite mer. Det är vad man orkar. Nu har visserligen maken provprenumeration på SVD ett par månader. MEn vem orkar med den så tidigt. Nej nu ska jag dricka kaffe med katterna omkring mig, jag är fortfarande ensam uppe och det känns väldigt skönt just nu.//E

Presentation


Utposten från balkongen symboliserar mina ytterst små språng eller flykter i mina livsrum och allt det andra i dem som lett mig ändå hit.....

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards